اخبار

سلامت دندان در بارداری

سلامت دندان در بارداری

بارداری در برخی از خانم ها می تواند منجر به مشکلات دندان نظیر بیماری های لثه و افزایش احتمال پوسیدگی دندان شود. در دوران بارداری افزایش هورمون ها می تواند بر پاسخ بدن به پلاک های دندانی ( لایه ای از جرم بر روی دندان ) تاثیرگذار باشد.

بارداری به خودی خود آسیبی به دندان ها وارد نمی کند. در قدیم باوری غلط مبنی بر اینکه هر زن باردار باید در هر بارداری انتظار خراب شدن حداقل یک دندان را داشته باشد، اشتباه است. اگر مصرف کلسیوم مادر در دوران بارداری به اندازه کافی نباشد، استخوان های او – و نه دندان ها – اقدام به تامین کلسیوم مورد نیاز جنین در حال رشد می نمایند. این کمبود کلسیوم پس از قطع شیردهی به سرعت جبران می شود.

با این حال، احتیاجات دوران بارداری ممکن است در بعضی از زنان منجر به ایجاد برخی مشکلات دهان و دندان شود. با رعایت کامل بهداشت در خانه و به کمک دندان پزشک خود، در طول دوران بارداری سلامت دندان های شما تضمین خواهد شد.

مشکلات دندانی و تاثیر آن بر روی جنین در حال رشد

تحقیقات رابطه ای میان مشکلات لثه در زنان باردار و داشتن زایمان زودرس و نوزاد با وزن پایین کشف کرده اند. نوزادانی که به صورت نارس به دنیا می آیند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر مشکلات دیداری و شنیداری قرار گیرند. تخمین ها نشان می دهد تقریبا از هر 100 تولد نارس 18 تولد می تواند در اثر بیماری ها و غفونت های مزمن دندانی باشد. درمان مناسب دندانی برای مادر می تواند ریسک داشتن زایمانی زودرس را کاهش دهد.

سلامت دندان پیش از بارداری

اگر از قبل عادت های بهداشتی دهانی را در خود پرورانده باشید، در طول بارداری مشکلات دندانی کمتری را خواهید داشت و یا به هیچ گونه مشکلی بر نخواهید خورد.

پیشنهاد می شود که دندان های خود را حداقل دو بار در روز با خمیر دندان دارای فلوراید مسواک بزنید و به طور مرتب نخ کنید. فراموش نکنید که هر چند وقت یک بار به دندان پزشک خود مراجعه نمایید.

اگر تصمیم به باردار شدن دارید، و به طور همزمان قصد انجام برخی فرایندهای دندان پزشکی را دارید، حتما با دندان پزشک خود صحبت کنید. به طور معمول امور دندان پزشکی غیر اورژانس به بعد از سه ماهه ی اول بارداری معکول می شوند.

حتما دندان پزشک را از باردار بودن خود مطلع سازید. پزشک ممکن است انجام برخی کارها مانند ایکس ری را به بعد از زایمان معکول کند و یا در صورت ضرورت آن را تحت شرایط خاص و با کسب اطمینان از حفظ سلامت جنین انجام دهد. اگر درمان شما نیازمند مصرف داروهایی خاص می باشد، حتما با متخصص زنان و زایمان در میان گذاشته و از وی کمک بگیرید.

برخی علل ایجاد مشکلات دندانی

از علل رایج ایجاد مشکلات دندانی در طول بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات لثه
  • استفراغ
  • ویار به غذاهای شیرین یا حاوی شکر
  •  احساس تهوع به هنگام مسواک زدن
  • مشکلات لثه

هورمون های مرتبط با بارداری برخی زنان را مستعد ابتلا به مشکلات لثه می کتد. مشکلاتی نظیر تورم، عفونت و خون ریزی لثه و یا مشکلات دندانی تشخیص داده نشده، در زنان باردار بسیار قابل انتظار است. در این دوره برخی مشکلات لثه ای ایجاد شده به دلیل افزایش پلاک نبوده بلکه به دلیل پاسخ بد بدن به پلاک در اثر افزایش سطح هورمون ها است.

اگر در طول دوران بارداری با مشکلات لثه مواجه شدید، لازم است حتما پس از زایمان به دندان پزشک مراجعه نمایید. گرچه اغلب این مشکلات بوجود آمده در اثر بارداری، پس از زایمان از بین می روند، اما در برخی افراد ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی عمیق تر شده باشد که نیازمند درمان پزشکی خواهد بود.

استفراغ

  • استفراغ می تواند باعث آسیب به دندان ها شود. با هر بار بالا آمدن غذا دندان با لایه ای از اسید معده پوشیده می شوند و تکرار آن می تواند باعث آسیب به مینای دندان و در نتیجه پوسیدگی شود.
  • از مسواک کردن دندان های خود بلافاصله پس از استفراغ خودداری کنید چراکه می تواند باعث خراش دادن مینای دندان شود. حداقل یک ساعت بعد مسواک کنید.
  • دهان خود را با آب کاملا بشویید.
  • اگر دهان شویه حاوی فلوراید ندارید، اندکی از خمیر دندان حاوی فلوراید را بر روی نوک انگشت خود گذاشته و به دندان ها و لثه ها بکشید. سپس دهان را با آب بشویید.

تهوع

مسواک زدن در برخی زنان باردار باعث ایجاد احساس تهوع می شود. اگر به طور مرتب مسواک نکنید سلامت دندان های خود را به خطر انداخته اید.

  • از مسواکی کوچک استفاده کنید.
  • آرام و طولانی تر مسواک کنید.
  • ذهن خود را با گوش دادن به موسیقی یا هر کار دیگری منحرف کنید.

ویار

اشتیاق زیاد به خوردن شیرینی ها و خوراکی های قندی، خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را بالا می برند. سعی کنید در عوض از خوراکی های کم شکر و یا میوه های تازه استفاده کنید و دهان خود را مرتبا بشویید.

همچنین نیاز است که مادر در طول بارداری نیاز به کلسیوم خود را تامین کند. خوردن پنیر، شیر، ماست شیرین نشده و شیر سویا می توانند بسیار کمک کننده باشد.

مصرف ویتامین D نیز در کمک به جذب کلسیوم بسیار موثر است. پنیر، تخم مرغ و یا ماهی های چربی مانند سالمون حاوی مقدار قابل توجهی از این ویتامین می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *